Česká obuvnická a kožedělná asociace (ČOKA) působí jako klastr výrobců a prodejců obuvi a kožené galanterie, nicméně členy ČOKA jsou i výzkumné organizace, vzdělávací instituce a zkušebny. Z tohoto důvodu bylo v roce 2020 zahájeno řešení projektu s názvem „Rozvoj obuvnického klastru“, reg. č. CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_333/0023659 v rámci programu OP PIK, který je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Již na začátku projektu Rozvoj obuvnického klastru bylo zřejmé, že bude nutné zaměřit se na digitalizaci, moderní technologie a moderní formy řízení, na nové formy sdílení znalostí mezi členy klastru, nové formy marketingu, networkingu a na udržitelnost. Cílem projektu bylo proto zlepšit spolupráci mezi členy klastru, využít potenciál stávajících členů a získání nových členů, kteří mají technologická know-how.
Obuvnické firmy patří spíše k malým a středním podnikům, často se jedná o rodinné firmy. Jednatelé firem se musí starat jak o vývoj nových kolekcí obuvi a kožené galanterie, tak i o zásobování výroby a o její odbyt. Z tohoto důvodu nemají příliš mnoho příležitostí, aby sledovali technologická know-how, věnovali se digitalizaci výroby a využívání nových technologií. Mnohdy jim v tom brání i vyšší pořizovací cena plotrů a 3D scanerů, automatických frézek apod., ale často nemají pouze dostatečné a ověřené informace.
Významnou skupinou podnikatelů v rámci ČOKA jsou výrobci ortopedické obuvi a stélek. Zde navíc sehrává důležitou roli komunikace s lékaři a dalšími odborníky. V segmentu zdravotnických prostředků, kam jsou individuální ortopedická obuv a ortopedické stélky zařazeny, byl přechod na digitalizaci nutností. K dosažení tohoto cíle sloužila úzká spolupráce s Univerzitou Tomáše Bati (UTB) a novým Centrem výzkumu obouvání (CVO) nebo s Českou podiatrickou společností (ČPS). S těmito odbornými pracovišti ČOKA pořádala pro své členy pravidelné konference a školení, kde byly prezentovány všechny novinky v daném oboru a nová technologická řešení. Podařilo se navázat spojení i s odborníky ze zahraničí.
Dalšími tématy bylo využívání nových netradičních materiálů a technologií v obuvnictví. Velkým tématem bylo např. v rámci udržitelnosti materiály rostlinného původu (např. textilie z banánovníků), ale i další inteligentní textilie s různými nano úpravami či klimamembránami. Ve spolupráci s UTB ČOKA pro členy realizovala odborné technologické semináře a konference. První mezinárodní seminář na téma „Nové materiály, nové technologie a nové formy prodeje obuvi“ proběhl v první polovině listopadu 2021.
Zvýšením počtu zaměstnanců na sekretariátu ČOKA a jejich stážemi u obuvnických klastrů v zahraničí je nyní možné členům ČOKA efektivněji a kvalitněji poradit a pomoci s jejich podnikáním a prosazováním se jak na trhu domácím, tak i na trzích zahraničních.
České obuvnické firmy musí v posledních desetiletích konkurovat velmi levným dovozům obuvi zejména z oblasti Asie, a proto se přeorientovaly na výrobu obuvi s vyšší přidanou hodnotou. Segmenty trhu, kde jsou členské firmy úspěšné, jsou zejména obuv pro armádu, pracovní obuv, zdravotní a ortopedická obuv, ale i obuv dětská. Tato obuv však vyžaduje velmi kvalitní a drahé materiály, dokonalé zpracování a podléhá i přísnému hodnocení ve zkušebnách.
Cílem projektu „Rozvoj obuvnické klastru“ bylo především zlepšení a zvýšení efektivnosti práce sekretariátu ČOKA získáním zahraničních zkušeností pracovníků sekretariátu, realizování mezinárodních odborných seminářů a konferencí a dalších odborných školení pro členy asociace a v neposlední řadě posílení pozice výrobců obuvi na trhu domácím i na trzích zahraničních.
Dalším cílem byla maximální digitalizace výroby, a to od přípravy a prezentace kolekcí, až po jejich zavedení do výroby. Velká část našich výrobců a prodejců obuvi své výrobky nabízí na intertetu k přímému prodeji zákazníkům. Vždy je přitom velmi důležité, aby obuv dobře padla na nohu, což je možné tvorbou dokonalých webových aplikací a e-shopů s maximem odborných informací pro zákazníky. Podařilo se vytvořit nové funkční propojení výroby, obchodu a dokonalých internetových služeb pro koncového spotřebitele. K tomuto je využíváno mj. i sociálních sítí, facebooku a dalších komunikačních prostředků.
Inovativnost projektu spočívala zejména v propojování teoretických znalostí odborníků z univerzit, zkušeben, ale i lékařů - ortopedů, podiatrů a lidí z obuvnické výroby, která je zaměřena na ortopedickou obuv a stélky, na funkční ochrannou, pracovní a bezpečností obuv či na kvalitní certifikovanou dětskou a komfortní volnočasovou obuv.